Een inspiratievolle samenwerking
Bij de aanvraag van Carolijne Beckers van Meesterlijk Optreden werd al snel de match gemaakt met onze taaltrainer Amy Verkerk. Trainer en deelnemer zijn beide een kei in presenteren en de coachende stijl van Amy paste goed bij waar Carolijne naar op zoek was. Lees hier meer over hun ervaring en de totstandkoming van een inspiratievolle samenwerking.
Amy, als ervaren taaltrainer heb jij al vele verschillende trainingen gegeven. Wat vind je zelf het leukste om te geven/ het leukste aan het geven van taaltrainingen?
A: Na elf jaar (de tijd vliegt) als trainer Engels te hebben gewerkt, heb ik het voorrecht gehad om echt geweldige mensen te ontmoeten en met een aantal echt briljante organisaties te werken. Mijn twee favoriete soorten trainingen zijn het werken met individuen die hun (publieke) spreek- en communicatievaardigheden willen verbeteren. De tweede is presentatietraining.
Spreken in het openbaar en het geven van presentaties vereist dat je zelfverzekerd bent in zowel jezelf als je boodschap. Je moet je plaats op het podium kunnen innemen en dat vereist moed en lef. Het is deze persoonlijke reis waar ik mensen graag doorheen begeleid – om ze te helpen hun boodschap te verwoorden en hun plaats in te nemen.
Carolijn, wat was jouw motivatie om een taaltraining Zakelijk Engels te gaan volgen?
C: Na 24 jaar als advocaat en rechter werkzaam te zijn geweest, ben ik 10 jaar geleden als trainer voor mezelf begonnen met mijn bedrijf Meesterlijk Optreden, waarbij ik mijn cliënten train om met impact te spreken en zich te presenteren. In het begin trainde ik, gelet op mijn achtergrond, hoofdzakelijk cliënten uit de advocatuur. In de afgelopen jaren kreeg ik ook aanvragen uit het bedrijfsleven met daarbij het verzoek om de training in het Engels te verzorgen.
Tijd voor mij dus om mijn training in het Engels om te zetten. Naar aanleiding daarvan heb ik mij ingeschreven voor een sprekerstraining bij de Speakers Academy van Andy Harrington. Ik had me dan wel opgegeven voor die cursus, ik had toch het gevoel dat mijn middelbare schoolengels een wel wat magere basis was om zomaar in dat buitenlandavontuur te stappen. Dus ben ik op zoek gegaan naar een trainer die kon aansluiten bij mijn specifieke wensen: Enerzijds vlot converseren in het Engels en anderzijds mijn spreekvaardigheid m.b.t mijn eigen training vergroten. Die trainer heb ik in Amy gevonden.
Voorafgaand aan de training plannen we eerst altijd een intakegesprek in om de leerwensen scherp te krijgen: Had je na het intakegesprek gelijk een idee van hoe je de training voor Carolijn wilde gaan aanpakken?
A: Om te beginnen wist ik meteen toen ik Carolijn online ontmoette dat ik haar trainer wilde worden. Ze heeft veel energie, is enthousiast en wilde graag leren. Dat zijn een paar van de magische ingrediënten voor een geweldige samenwerking.
C: Ze had al bij ons eerste gesprek precies de goede aansluiting. Ik mocht aangeven wat ik wilde oefenen en zij gaf mij daar dan op een prettige wijze feedback op. Amy is heel plezierig en betrokken in de omgang, kundig in haar vak en wat ik heel belangrijk vond, ze gaf mij precies die aanwijzingen en aanmoediging die ik nodig had om met voldoende zelfvertrouwen het avontuur in Engeland aan te gaan.
A: En ja, nadat Carolijn en ik elkaar gesproken hadden, wist ik hoe ik onze training wilde aanpakken. Ik vroeg haar om het eerste deel van haar speech met mij te komen delen. Toen ze dat eenmaal had gedeeld, had ik een duidelijker beeld van een aantal gebieden waaraan we konden werken. Daarnaast wist Carolijn zelf ook dat ze een klankbord nodig had. Onze sessies gingen dus echt over het werken aan specifieke details, maar ook over het doorworstelen van de inhoudelijke thema’s, compositie en overdracht.
De training werd online gegeven: hoe verschilt zo’n training met een training ‘op locatie’?
A: Het hangt echt af van de mensen die je traint. Ik breng altijd mijn energie mee naar een training, online en live. Ja, het kost meer energie om een training online te volgen (geen lichaamstaal kunnen lezen, naar een scherm staren en zo) maar als de cursist zijn energie meebrengt, kan het net zo effectief zijn als een live sessie.
C: Vanwege de grote afstand tussen haar- en mijn woonplaats hebben we de training hoofdzakelijk online gedaan. Dat ging prima.
A: Online sessies zijn vaak korter omdat het wat meer energie kost om erbij te zijn, maar als je goed plant, zou dat niet zo’n probleem moeten zijn.
C: De laatste twee sessies hebben we benut voor een live sessie waarbij ik een presentatie in het Engels heb gegeven. Dat was erg leerzaam om te doen en natuurlijk was het ook heel leuk om Amy te ontmoeten.
A: Het was erg leuk om Carolijn live te zien voor onze laatste sessie. Dan kon ik echt haar fysieke performance zien, hoe ze haar plaats innam op het ‘podium’ (of het klaslokaal in ons geval!) en kon ik focussen op zowel de taal als haar lichaamstaal.
Amy, je hebt eerder in een interview aangegeven (leren doe je samen, niet alleen) je het belangrijk vindt voor cursisten om ‘hun karakter’ in een nieuwe taal te vinden. Hoe heb je dit met Carolijn aangepakt?
A: De eerste sessie heb ik echt naar Carolijn geluisterd en haar een beetje te leren kennen, dan heb je een beter gevoel bij iemand. Ik vind het heel belangrijk om mensen te coachen in het gebruik van taal die ze in hun moedertaal zouden gebruiken. Ben je terughoudender in je moedertaal? Dan kunnen we op zoek gaan naar de woordenschat die bij jou klikt. Ben je expressiever in je moedertaal? Laten we dan op zoek gaan naar woorden en zinnen die je mooi vindt en die bij je passen.
Een andere manier waarop ik dit doe is puur door te praten – door de cursist zoveel mogelijk te laten praten door iets voor te stellen, door een bepaalde tijd over een specifiek onderwerp te praten. Vervolgens zoom je in op specifieke dingen die ze zeiden en analyseer je die samen. Zouden we dat in het Engels zeggen? Zo niet, hoe zouden we het kunnen verbeteren? En als ik een cursist uitdaag om naar het volgende taalniveau te gaan, zal ik hem coachen om buiten zijn comfortzone te kijken en taal te vinden waar hij normaal gesproken niet aan zou denken.
Wat hebben jullie van elkaar geleerd tijdens de training?
A: Carolijn heeft een schat aan kennis over lichaamstaal. Ik heb meer geleerd over luisteren en kijken achter wat er wordt gezegd op een onbewust niveau. Communicatie is zoveel meer dan alleen een uitwisseling van woorden. We communiceren met ons hele wezen – door de intonatie, de snelheid van wat we zeggen en/of waar we de nadruk leggen in een zin. Je kunt hetzelfde anders zeggen door je lichaamstaal aan te passen. En als je goed kijkt, kun je zien wat iemand zegt door alleen maar zijn lichaamstaal te observeren.
Carolijn heeft ook een heel inspirerend verhaal en bracht veel plezier in onze sessies. Ik werd geïnspireerd door haar moed om naar Londen te gaan voor zo’n intensieve cursus, in een tweede taal en om haar verhaal te presenteren aan een groep vreemden. Daar is moed voor nodig! Ze stelde zich open voor het leren van nieuwe principes om haar bedrijf te verbeteren en ze stelde zich open voor mij om haar te coachen, iets waar je ook lef voor nodig hebt.
C: Na 10 lessen voelde ik me voldoende voorbereid om het erop te wagen. Inmiddels ben ik halverwege de training in Engeland. En zoals dat voor alle vaardigheden geldt: je moet vooral blijven oefenen. En dat doe ik dus. Het gaat steeds beter, met dank aan Amy!
Zou je graag een training Engels bij Amy Verkerk willen volgen? Amy geeft online trainingen en trainingen Engels op locatie in Midden-Nederland, Zwolle en Overijssel. Heb je interesse in een taaltraining Engels, gegeven door Amy, voor jezelf of voor je medewerker(s)? Neem dan contact met ons op.
MEER OVER AMY VERKERK:
- Geschreven door Amy: Struggling with self confidence. In dit blog geeft Amy tips voor het leren van een nieuwe taal.
- Interview met Amy: Leren doe je samen, niet alleen