Workshop TPRS

Workshop TPRS Taaltrainers

112x bekeken

De taaltrainers hebben een workshop TPRS gehad in Amersfoort. Hebben de taaltrainers een workshop TPRS gehad in Amersfoort? JAAA! Wie hebben een workshop TPRS in Amersfoort gehad? DE TAALTRAINERS! Waar hebben de taaltrainers een workshop TPRS gehad? AMERSFOORT! Wat hebben de taaltrainers in Amersfoort gehad? EEN WORKSHOP TPRS!

Een klein voorbeeldje van wat een deel van de taaltrainers hebben mogen ervaren tijdens de workshop TPRS, oftewel Teaching Proficiency through Reading and Storytelling. Een lesmethode ontwikkeld door Blaine Ray (een Amerikaanse docent Spaans). De workshop in Amersfoort werd gegeven door Alike Last: een bevlogen pionier die TPRS in 2007 in Nederland heeft geïntroduceerd.

In de ochtend werden de achtergrond en de basisprincipes van TPRS besproken. Voor sommigen was dit een herhaling aangezien ze deze workshop in het najaar van vorig jaar ook bijgewoond hadden. Practice what you preech: herhaling is key!

Na een heerlijke en uitgebreide lunch had iedereen weer hernieuwde energie om het geleerde in de praktijk te brengen. Al snel bleek het uitvoeren van de TPRS methode hard werken: als trainer ben je continue vragen aan het stellen, woorden aan het aanwijzen tijdens het bevragen en aan het switchen tussen de verschillende contexten. Ware topsport (die lunch vliegt er op deze manier zo weer af)!

Wat is TPRS?

De kracht van TPRS is het creëren van verhalen, de betrokkenheid van de deelnemers hierbij, het actief lezen, luisteren en spreken (de deelnemers antwoorden in koor) en de herhaling hiervan. Uiteraard allemaal in de doeltaal. Doordat de te leren woorden in een context worden geplaatst, worden ze opgeslagen in het lange termijn geheugen. De onderwerpen van de verhalen (wie/wat/waar) worden tezamen met de deelnemers bepaald zodat ze invloed hebben op de creatie en het verloop van het verhaal. Vaak leidt dit tot onverwachte en humoristische wendingen waardoor de les niet alleen leerzaam is, maar ook ontzettend leuk!

Het verhaal wordt tegelijkertijd opgeschreven (op een whiteboard/ scherm/ flipover) zodat de deelnemers het kunnen lezen. Doordat de zinnen continue herhaald worden en de vragen gesteld worden in een variatie van contexten (ja/nee? of? wie? wat? waar?) leren deelnemers daadwerkelijk de woorden te begrijpen. Met TPRS leren cursisten lezen, schrijven, spreken en begrijpen: kortom een holistische leermethode!

Picture Talk

In het tweede gedeelte van de middag was er aandacht voor Picture Talk: een andere interactieve lesmethode waarbij de deelnemers hun fantasie mogen gebruiken en een verhaal tot stand brengen aan de hand van een afbeelding (schilderij, tekening, kunstwerk, etc.). Een leuke manier om niet alleen de taal beter te leren maar ook om tegelijkertijd iets van een cultuur te leren en/ of humor in de les te integreren. Door te experimenteren met verschillende afbeeldingen blijven deelnemers uitgedaagd en daarbij is het ook erg leuk om de onverwachte en bizarre hersenspinsels van de deelnemers te aanschouwen.

Samengevat was het een interessante en leerzame dag waarop de taaltrainers hebben mogen proeven van een nieuwe lesmethode. Het is altijd goed om op de hoogte te blijven van verschillende mogelijkheden in de jungle van lesmethodeland. Aan ieder voor zich om te ervaren en te experimenteren wat past en werkt. Bedankt voor een gezellige dag en wie weet tot de volgende workshop!

Wil je meer weten over TPRS? Leestip: Fluency through TPR Storytelling (8e en laatste editie) – Blaine Ray & Contee Seely