Dit is de échte waarde van een taaltraining

25x bekeken

Wat is de waarde van een taaltraining? En wat kost het in tijd en euro’s? Vaak krijgen wij deze vragen al bij het eerste gesprek van onze klanten. En dat is heel logisch. Het is toch een praktische oorzaak waardoor een training wel/ niet door kan gaan.

Wij doen ook helemaal niet geheimzinnig over de kosten. Wil jij zonder poespas weten wat de kosten zijn voor een taaltraining? Op onze website vind je onze tarieven. Ook kun je vrijblijvend een offerte opvragen waarin alle kosten gespecificeerd staan.

Welk proces gaat er aan vooraf voordat er besloten wordt om een taaltraining op te starten (voor jezelf of één of meer werknemers)? De kosten van een taaltraining kan dan een struikelpunt vormen. Het is op voorhand lastig om te bedenken hoe de investering zich op den duur uitbetaalt, want wat is de waarde van een taaltraining?

De échte waarde van een taaltraining

De investeringen qua kosten en tijd vinden vooral vooraf en tijdens de training plaats. Maar de echte waarde zie je vooral terug ná de training. Het volgen van een taaltraining hoort namelijk bij een veel groter doel, bijvoorbeeld het professioneel zaken doen over de grens of jouw kennis/ervaring goed overbrengen bij (nieuwe) klanten en/of leveranciers of de interne samenwerking bevorderen.

Om jouw doel te bereiken, is het essentieel om de taal en cultuur van je gesprekspartner te begrijpen. De training dient daarin slechts als middel voor dit grotere doel.

Als je de taal spreekt van je zakenpartners, collega’s of leveranciers dan zul je merken dat de samenwerking soepeler en succesvoller verloopt. Je productiviteit neemt toe, je neemt een voorsprong op je concurrentie én je investeert in jezelf en je bedrijf. Maar het brengt nog veel meer waardes met zich mee:

  • Een hogere klanttevredenheid, omdat jouw werknemers beter (en met meer zelfvertrouwen) kunnen communiceren met buitenlandse klanten.
  • Een hogere werknemerstevredenheid, omdat jouw werknemers zich met meer zelfvertrouwen kunnen bewegen in een andere taal (en daarbij zich gewaardeerd voelen doordat er in ze geïnvesteerd wordt).
  • Een hogere productiviteit: de projectvoortgang gaat efficiënter, omdat de medewerker sneller tot de kern kan komen in een andere taal.
  • Het geeft een concurrentievoordeel, omdat jouw werknemers effectiever kunnen communiceren en hierdoor beter de kennis en ervaring kunnen overbrengen.
  • Het wekt vertrouwen en de klant voelt zich serieus genomen, omdat je elkaar begrijpt en met elkaar kunt communiceren in de taal van de klant.

In een steeds globalere zakelijke wereld is effectieve communicatie in meerdere talen essentieel geworden voor professioneel succes. Wij begrijpen dat goede communicatie de sleutel is tot succes. We helpen je graag om je taal- en communicatie skills naar een hoger niveau te tillen. Daarom maken wij al onze taaltrainingen op maat, zodat het perfect aansluit op jouw leerwensen.

Maar wat als….?

“Ja, maar wat als mijn opgeleide medewerkers weggaan? Dan heb ik voor niets geïnvesteerd.”

Draai het dan eens om:

“Ja, maar wat als mijn niet opgeleide medewerkers blijven?”
“Ja, maar wat als mijn ideale klant/ leverancier voor de concurrent kiest omdat wij de de taal niet vaardig zijn?”

Taalsubsidies

Toch begrijpen we dat het opstarten van een taaltraining een investering kan zijn. Daarom is het goed om te weten dat er jaarlijks verschillende subsidies beschikbaar zijn waar je wellicht gebruik van kunt maken. Hier vind je een overzicht van de taalsubsidies van 2024.

Weet je nog niet welke training het beste bij jou of je organisatie past? Wil je weten hoe een training georganiseerd wordt? Benieuwd naar de verschillende mogelijkheden en kosten? We gaan graag met je in gesprek zodat we je vrijblijvend kunnen adviseren over de beste oplossing voor je leervraag. Je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen via 033-4650420 of info@detaaltrainer.nl. Of vul onderstaand formulier in en dan nemen wij contact met jou op binnen 1 werkdag.  

Velden met * zijn verplicht