Hoe reageer je in het Engels als iets niet duidelijk is

132x bekeken

Soms kun je onbedoeld onbeleefd zijn als je in gesprek bent met iemand uit een ander land. Eén van onze taaltrainers Engels, Ashley Fillingham, kon gelijk een voorbeeld geven dat hij vaak tegenkomt bij zijn cursisten. Hij vertelde daarover het volgende: 

“There is one thing that I am constantly correcting my Dutch students over, it is how to respond when you do not hear clearly something I have said or explained. I have to tell them that the response “what?!” or, perhaps even worse, “what did you say?” are entirely inappropriate. Both of them are spectacularly rude but the latter is also a kind of challenge as it really means (where I come from) “I heard what you said and I dare you to say it again (and if you do, there will be trouble)”. 

Alternatieven

Wanneer je iets niet goed verstaat of begrijpt, is het belangrijk om op een professionele en beleefde manier te reageren. Hieronder vind je een aantal voorbeelden om op een beleefde manier aan te geven dat je iets niet begreep:

  • “Sorry?”: Gebruik deze zin om te vragen om herhaling als je iets niet hebt gehoord of begrepen.
  • “Sorry?”: Gebruik Sorry om te vragen om herhaling als je iets niet hebt gehoord of begrepen. 
  • “Sorry, I didn’t catch that”: Dit is een vriendelijke manier om te zeggen dat je de informatie niet hebt kunnen volgen. 
  • “I’m not sure I understand”: Gebruik deze zin om aan te geven dat je twijfelt of je de boodschap correct hebt begrepen. 
  • “Could I ask you to repeat that, please?”: Een manier om te vragen om herhaling zonder onbeleefd over te komen. 

Door één van bovenstaande voorbeelden te gebruiken, weet je zeker dat je niet in onbedoeld onbeleefde situaties terecht komt.  

Training zakelijk Engels

Herken je dit soort taalkwesties en zou je jouw Engels willen professionaliseren? Leuk! We helpen je graag. Je vindt hier meer informatie over onze trainingen Zakelijk Engels. Wil je graag persoonlijk advies over een passende training? Vul dan onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. 

Velden met * zijn verplicht