Welke zakelijke training zoekt u?

Waarom de Taaltrainer? Taleninstituut met selectie van de beste taaltrainers Taaltrainingen op maat Snelle en duidelijke communicatie

De beruchte Tell Sell opdracht

een kijkje in de Open Groep Engels
door Manon Barendrecht

‘Welke les zal je altijd bijblijven?’, vroegen we aan oud-cursisten van de Open Groep Zakelijk Engels. ‘De les met de Tell Sell opdracht!’, zei vrijwel iedereen. ‘Deze opdracht was heel leuk, maar tegelijk ook behoorlijk uitdagend!’ Hoe zit dat? We gaan op onderzoek uit, want we zijn erg nieuwsgierig geworden naar deze beroemde les.

Keuzestress

Na de lunch heb ik afgesproken met Máire, de trainster van de Open Groep Zakelijk Engels. Máire haalt me met een big smile op, ‘ik heb ze alvast vooruit gestuurd!’ We steken de weg tegenover het kantoor over en lopen het industriegebied in. Al snel zie ik daar de beroemde kringloop van Amersfoort opdoemen. ‘In de les kreeg iedereen van mij 5 cent per gemaakte fout (want fouten durven maken is verplicht in de training van Màire). Nu gaan ze van dat geld een gebruiksvoorwerp kopen.’ Eenmaal binnen gekomen zie ik de groepjes al door de schappen zoeken. Trots laat een viertal me een handjevol muntjes zien.
Ik kijk lachend naar de muntjes. Dat is een hele andere benadering dan ik gewend ben (ik denk meteen aan mijn interne criticus)! Een tweetal verderop kijkt naar een aantal houten voorwerpen. Het blijkt nog best een lastige keuze te zijn: de cursisten houden in het achterhoofd dat ze veel over het product moeten kunnen vertellen, in het Engels natuurlijk. Stiekem zou ik wel een houten giraffe mee willen nemen, ik word zelf ook enthousiast.

Oefening baart kunst

Na ongeveer twintig minuten staat iedereen bij de kassa om af te rekenen en lopen we terug naar het kantoor. Sommigen zijn onzeker, ‘Praat vast met elkaar over de mogelijkheden van je product’, moedigt Màire iedereen aan. Op kantoor krijgen de cursisten een kopje koffie of thee en mogen ze aan de slag. De groep wordt opgesplitst in verschillende ruimtes. ‘Pak een vel van de flipover en schrijf je slogan op en de speciale eigenschappen. Gebruik het om aan ons te laten zien wat je product inhoudt. Schrijf je tekst uit en vergeet de ‘adjectives’ niet! Buy this amazing, great, cheap etc. etc.’.
Terwijl ik rondloop zie ik iedereen op zijn eigen manier de pitch voorbereiden: schrijven, mompelen en uitgebreid oefenen voor onzichtbaar publiek. Voor de lunch heeft de groep verschillende Tell Sell filmpjes bekeken en aantekeningen gemaakt. Zodat ze geïnspireerd zijn voor hun eigen Tell Sell verkooppraatje.

The big, exciting sales pitch

Màire zet een opzwepend muziekje aan en het verkopen begint! Er komen onder andere een uitklapbare broodtrommel, de nieuwste speakers van Apple en een magische beker die gevuld blijft voorbij. Steeds beter begin ik te begrijpen wat deze opdracht zo spannend maakt. Zoals een van de deelnemers mij vertelt: ‘De opdracht daagde ons uit om uit de comfortzone te stappen. Presenteren is niet voor iedereen weggelegd, laat staan verkopen, en dan ook nog in het Engels!’
Je stelt je dus kwetsbaar op tijdens de lessen van de open groepstraining en dat vereist lef. Een taal beter leren spreken is dan ook een kwestie van durven en doen. Naast de uitdaging is er ook het plezier: Màire zorgt voor de nodige luchtigheid door haar open houding en grapjes tijdens de les. Een goede balans van creativiteit, uitdaging en plezier dat is wat de Tell Sell opdracht zo veelbesproken maakt.

2019-03-28T11:26:23+00:00